Kunstens Potentiale
Elever Skaber Kreativitet og Fællesskab i tværfagligt Projekt
Af Dorthe
Kunstens Potentiale er et spændende projekt, hvor elever fra 6.A og 6.B på Juelsminde Skole har haft mulighed for at udforske deres kreative sider og skabe et kunstværk i samarbejde med den erfarne træskulptør Peter Hausgaard Gregersen. Over de sidste mange fredage har eleverne fået en tiltrængt pause fra den traditionelle skolegang for at dykke ned i kunstens verden. Sammen med Peter har de skabt et imponerende træskulpturværk.
Projektet er blevet til gennem et tæt samarbejde mellem Folkebiblioteket i Hedensted Kommune, Juelsminde Skole og kunstneren Peter Hausgaard Gregersen (artart.dk). Biblioteket har stillet rammerne til rådighed og skabt en platform, hvor eleverne kunne arbejde med kunst på en helt ny måde. Men det er ikke kun et kunstværk, der er blevet skabt – processen har også været en værdifuld læring, hvor eleverne har fået indsigt i samarbejde, kreativitet og håndværk.
Når undervisning tænkes på nye måder
Hvad sker der, når man går i skole på en anden måde? Når eleverne ikke kun lærer gennem bøger, men også får mulighed for at samarbejde med en professionel kunstner og arbejde på et fælles projekt?
"Jeg synes, det er mega fedt at arbejde tværfagligt – det giver så god mening. Når vi arbejder med et emne, synes vi også, at eleverne er mere engagerede. Der er sådan en helhed omkring det, og her tænker jeg, at det positive er, at det er en proces, de har været igennem, hvor de netop måske har startet i det små med den der kartoffel, og så har udviklet det. De har fået hver deres signatur på kunstværket, og det er jo en god måde at gøre det på, for jeg tænker, at de har fået ejerskab for det. Og så synes jeg, at det, at man kan inddrage byen i tværfagligheden, er positivt. Jeg vil meget gerne bakke op om den tværfaglighed en anden gang." – Lærer for 6. klasserne på Juelsminde Skole.
Kunstens Potentiale har skabt et konkret og meningsfuldt samarbejde mellem skole, bibliotek og kunstner, som har udvidet elevernes horisonter og givet dem nye færdigheder og erfaringer.
"Noget, der er fedt ved det, er, at man kan få lov til at bestemme, hvad man vil i undervisningen, og man fik da også lidt hjælp med at finde ud af, hvad man gerne ville lave. Det var fedt. Og i stedet for bare at sidde på en stol, så måtte vi gå lidt rundt – så skulle vi banke lidt, så skulle vi skære lidt. Altså, vi skulle mange andre ting end bare at sidde og skrive på computeren." – Elev i projektet.
En anden elev fortæller: "Jeg tror, at det bedste har været fællesskabet. Jeg har jo ikke snakket med de andre så meget før. Jeg har jo snakket med pigerne, men de andre har jeg ikke snakket med. Dem føler jeg, at jeg kender bedre nu."
En oplevelse, der gør en forskel
De ni trækunstmestre og deres kreative indsats har vist, hvordan et tværfagligt samarbejde mellem skole, bibliotek og kunstner kan gøre en forskel – både for skoleelevernes trivsel og deres læring.
Du kan opleve det flotte træskulpturværk på Juelsminde Bibliotek i Atriumgården ved børnebiblioteket i bibliotekets åbningstid. Vi glæder os til at byde dig velkommen og vise resultatet frem.
Projektet er muliggjort med midler fra Kulturring Østjylland.
/ Laura S. Henriksen, børnekulturformidler hos Folkebiblioteket i Hedensted Kommune.